Çarşamba

Otobüs


tunç okan imzalı,1974 yapımı kült film. aslında kült klasörüne değil de klasikler klasörüne katmamız gerekmektedir bu filmi. ne var ki film aldığı onca ödüle rağmen türk insanı üzerinde gerekli ilgiyi uyandırmamıştır. bunda tabi avrupa'da yaşayan türklerin sorunlarıyla çok ilgili olmamak yatıyor olabilir. popülarizmin her yeri kemirmesinden dolayı fatih akın filmlerinden sonra insanların avrupa'da yaşayan türklerin sorunlarına değinen başka filmlere yönelmemesi de olabilir. bir de tabi böyle filmlerde türklerin ezildiğini anlatıyorlar izlemem ben gibi milliyetçi(k) yaklaşanlar da var. izlemeyin aferin,o zaman ezmezler ordaki türkleri,daha iyi savunursunuz hakkınızı.


film türkiye'den yola çıkmış 9 yurdum insanının bir üçkağıtçı tarafından kandırılması ve stockholm'un göbeğinde bir meydanda otobüsle beraber bırakılması etrafında dönüyor. önce tuncay kurtiz donarak ölüyor,sonra tunç okan peep show denen zımbırtıya bir şekilde dahil oluyor ve orda çıldırıyor en sonunda dövülerek öldürülüyor. kalan 7 yurdum insanı en sonunda polise yakalanıyorlar vs. vs. vs. aslında izledikten sonra olaylara baktığınızda, benim de anlatımımdan anladığınız gibi, çok basit ve yalın bir hikaye gelin görünki seçilen müthiş karakterler ve çoklu kurgu sayesinde olağanüstü bir anlatımla aktarılıyor. şahsen ben polisin otobüse bindikten sonra 7 yurdum insanına; "kimsiniz,nerelisiniz?" derken ki yurdum insanının yüz ifadesine hayran kaldım.

ayrıca filmin içindeki,metronun tuvaletine kaçak girdikten sonra otobüse dönüp zulalarında kalan son yemeklerini yemeleri trt gösteriminde "sağlıksız yemek yemeyi özendiriyor" gerekçesi ile sansürlenmiştir.

tunç okan hakkında bu filmden önce çok bilgim olmamasına rağmen, ilk yönetmenlik denemesi otobüs filmini izledikten sonra kim bu adam diye şöyle bir göz gezdirince; karşıma avrupanın yılmaz güney'i çıkıverdi. imdb'de "fikrimin ince gülü" diye geçen ama hepimizin bildiği "sarı mercedes" filminin de yönetmenliği yapmıştır kendileri. otobüs filminde kendi oynadığı sahneleri ve büyük usta tuncay kurtiz'in oyunculuğunu ön plana sürüp reklam yapmak yerine tanınmamış karakterlerin ifadeleri ile filmin vurucu noktalarını sağlaması özellikle takdiri hak etmektedir.

otobüs filminin aldığı ödüllerle noktalayalım izninizle:

1975 sicilya taormina film festivali
altin charybe buyuk odulu
1975 karloyv vary festivali
uluslararasi sanat,edebiyat ve sinema odulu
dunya sinema kulupleri federasyonu don kişot odulu
1975 strazbourg uluslararasi insan hakları film festivali ozel odulu
1975 portekiz santarem festivali
sinema elestirmenleri ozel odulu -buyuk odulu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder